Wat zijn de verschillen tussen een Sales Pipeline en een Sales Forecast? En wat is het verschil tussen een Sales Pipeline en een Sales Funnel? Hieronder leggen we het je uit!
Verschil tussen een Sales Pipeline en een Sales Forecast.
Het gebeurt vaak dat een “sales pipelines” verward wordt met een “sales forecasts.”
Een sales pipeline omvat alle opportunities, die een sales professional afhandelt ongeacht doorlooptijden. Een sales forecast is een schatting van hoeveel opportunities closen binnen een bepaalde periode.
Ter aanvulling, pipelines en forecasts worden anders gebruikt. Sales professionals gebruiken de sales pipelines om te monitoren waar de prospects zich bevinden in het sales proces en om te kijken welke acties moeten volgen om ze verder in dat proces te brengen. Een sales forecast zorgt dat de sales professionals en sales managers kunnen zien wat de trend is ten opzichte van de targets, om daarmee acties te formuleren voor het behalen van de doelen.
Als je forecast aangeeft dat je je doel gaat missen, zou je bijvoorbeeld je sales activiteiten moeten vergroten. Als je forecast aantoont dat je 150% van je target gaat halen, dan zou je bijvoorbeeld je meer kunnen richten op het voorbereiden van een opvolgende succesvolle maand.
Het verschil tussen een Sales Pipeline en een Sales Funnel
Een Sales pipeline geeft weer wat een sales professional doet gedurende het sales proces en een Sales Funnel meet de conversie van alle stappen gedurende het Sales Proces.
Je kunt ontzettend veel prospects je Sales Pipeline laten binnen komen, maar het merendeel zou al af moeten vallen na de kwalificatie fase. Nadat prospects het kritische punt in de Sales Pipeline hebben gepasseerd zouden ze klant moeten worden.
De meest succesvolle sales professionals hebben Meestal een 1.25x of 1.5x ratio van opportunities ten opzichte van deals in hun sales pipeline.
Hoe denk jij over dit onderwerp? Laat het ons weten en we waarderen het als je dit artikel deelt!