Klinkt het volgende scenario herkenbaar?
Je hebt een nieuwe sales collega die een paar maanden geleden gestart is. De onboarding en het initiële warme welkom zijn voorbij: tijd om aan de bak te gaan.
Na de eerste tegenslagen komen ze erachter dat het product aan de man brengen nog niet zo makkelijk is. 🧐
Tekenen aan de wand zijn vaak dat ze met ‘nieuwe en creatieve’ ideeën komen om meer klanten te enthousiasmeren. 💡
Vaak in de trant van:
‘Als we dit toevoegen aan ons product denk ik dat we een veel bredere doelgroep aanspreken’ 🤓
of
‘We moeten echt nieuwe manieren van marketing en sales gebruiken (in plaats van de manieren die al werken).’ 😴
of erger:
‘Als we onze prijzen verlagen, zouden we echt een stuk meer kunnen verkopen’ 😮
Hoe je hier mee om kan gaan?
1️⃣ Deel succesverhalen over hoe de meest waardevolle klanten zijn binnengehaald. Hoe zag het proces eruit? Wat waren de hindernissen die genomen moesten worden voordat de klant binnen was?
2️⃣ Luister een aantal gesprekken mee of terug. Focus op maximaal 1-3 verbeterpunten voor de komende tijd. Gebruik een scorecard om progressie over tijd te meten.
3️⃣ Verzamel goede klantgesprekken in een gezamenlijke database zodat ze voor iedereen toegankelijk zijn.