4 Data gedreven prospecting tips!!

Timing is alles!

Wist je dat een prospect gemiddeld 100 emails per dag ontvangt? Wist je dat maar 23% van die mails geopend worden en van alle mail maar 2% op geklikt wordt? Met deze getallen en kansen duurt het een behoorlijke tijd om impact te maken bij je prospect!

Dit is wat de data zegt:

De beste tijd van de dag om een prospect te mailen is rond 08:00 uur in de ochtend of rond 17:00 uur in de middag.

Als je verder kijkt naar welke dag het beste is, dan heeft de dinsdag de hoogste open ratio’s in vergelijking tot andere dagen in de week.

Als je als sales professional de emails op dinsdag verstuurd zijn de beste opvolg dagen voor een call woensdag en donderdag tussen 07:00 en 09:00 in de ochtend of tussen 16:00 en 17:00 in de middag. De slechtste tijden en dagen om te bellen zijn de maandag en de vrijdagmiddag.

Tip 1:Email Templates
Zorg dat je veel gebruikte e-mails bewaard als templates voor het nog sneller versturen en beantwoorden. Door gebruik te maken van templates, kun je snelheid maken bij het verpersoonlijken van je e-mails voordat je ze verzend. Hierdoor zorg je voor een betere interactie en reactieve op je verzonden e-mails. (Je kunt dit via een CRM doen of je kunt het in Gmail instellen) Zorg altijd voor iets persoonlijks in de mail zoals de naam van de prospect, iets over functie of bedrijf. E-mails met personalisatie zien een verbetering van:

  • doorklik ratio’s tot wel 15%
  • conversie ratio’s tot wel 11%
    Plan je e-mails.
    Zorg dat je je outbound e-mails direct inpland via je CRM of via Gmail voor dinsdagochtend. Met deze automatisering hoef je je niet meer druk te maken dat je tientallen mails op tijd vergeet te versturen.
    Met een CRM kun je ook nog tracken of de mails zijn geopend en wat de doorkliks zijn.

Tip 2:Vertrouwen
Zorg voor vertrouwen.
Het zal geen verrassing zijn dat de meeste organisatie (90%) alleen iets willen kopen bij een bedrijf dat ze vertrouwen. Het is belangrijk een connectie te maken met de mensen waar we overeenkomsten mee hebben.

Wat zegt de data over dit onderwerp:
83% van de consumenten zijn bereidt om een referentie te geven na een positieve ervaring bij een aankoop. Als sales professionals in Linkedin groepen actief zijn maken ze 70% meer kans op een spontane afspraak voor een deal. Klanten zijn 4x eerder geneigd iets te kopen, als ze door een vriend zijn doorverwezen. Een connectie maken start met het vinden van jouw ideale klant profielen via Linkedin, andere socialmedia kanalen of via specifieke verticals, zodat je weet iwe je gaat mailen..

Top sales professionals hebben de volgende top 3 gemaakt om te checken:

  • Welke school hebben ze op gezeten
  • Waar zijn ze opgegroeid
  • Onderwerpen van hun blogs of social post en activiteit

Al deze informatie zorgt ervoor dat je gemakkelijk een gesprek zou kunnen starten en een connectie met ze kan maken op Linkedin.

Tip 3:Content
Stuur content die kan helpen bij het verbeteren van hun business. 95% van alle prospects kiezen een oplossing van een bedrijf, dat ze voorzag van goede content bij het navigeren door de fasen van het aankoop proces.

Wat zegt de data over dit onderwerp:
Wist je dat 57% van de klantreis al is afgelegd voordat een prospect in gesprek gaat met sales? 68% van alle prospects voelen zicht positiever over een merk nadat ze content van het merk hebben gelezen. Wist je dat 82% van de prospects, die uiteindelijk overgingen tot een aankoop op z’n minst 5 aparte stukken content bekeken hadden van de partij waar ze zaken mee gingen doen? Als je kijkt naar wat voor content je het beste kunt gebruiken voor sales, dan is dat story-driven content. Als je story-driven blog posts, infographics en testimonials klaar hebt staan om je product te bewijzen krijg je veel betere resultaten. Volgens de auteurs van The Power of Moments Dan en Chip Heath herinneren 63% van de prospects het verhaal (story) van een sales presentatie en maar 5% de stattistieken.
Door het sturen van relevante case studies naar prospects, kunnen ze zelf ontdekken hoe een klant van problem naar resultaat is gekomen met het juiste product.

Tip 4: Volharden

Blijf volharden!

Sales professionals geven te snel op. Wist je dat 44% van alle sales professionals al opgeeft na 1 follow-up? Als mensen zijn wij geprogrammeerd voor direct resultaat, als wij een nieuwe taak op ons nemen. Het maakt niet uit of het nou gaat om fit te worden, af te vallen of om prospects op te volgen we willen direct resultaat! In het waarschijnlijke scenario dat we niet direct een reactie krijgen van een prospect, is het uitermate belangrijk om een follow-up bericht te sturen!

Dit is wat de data over dit onderwerp zegt:
Je hebt in 80% van sales trajecten gemiddeld 5 vervolg gesprekken nodig na een meeting.
Online leads die binnen 5 minuten worden opgevolgd hebben 9x meer kans op te converteren.
De gemiddelde sales professional doet maar 2 pogingen om een prospect te bereiken.
Koud bellen zonder eerdere marketing activiteit zorgt voor afspraak conversie van maar 2%. Geconverteerde leads worden pas bereikt na de 6e belpoging.

Er is maar 1 ding dat je kunt doen! Zorg dat je de juiste prospect blijft opvolgen. Maak gebruik van je CRM en Pipeline / dealstages en kijk in welke fase je prospect zich bevindt. Start je dag met een overzicht. Zorg dat je mails en call goed gepland staan en maak taken aan waar nodig, zodat als je opschaalt waardevolle prospects niet tussen wal en schip belanden. Procesmatige sales is de enige weg voorwaarts in een landschap van marketing automation. De sales professionals, die goed zijn met systemen en de discipline hebben om het systemen naar hun hand te zetten zijn de winnaars van nu en de toekomst!

Loop jij tegen een probleem op met sales? Boek dan hier een gratis sparringsessie!